20. huhtikuuta 2012

Henkilökohtaiset taloudelliset heikkoudet

Kuulostaako tutulta, soittaako kelloa? Tarkanmarkan blogissa oli tänään mielenkiintoinen kirjoitus henkilökohtaisista taloudellisista heikkouksista. Kun palkan pitäisi rittää pakollisiin menoihin ja huomaakin, että jonnekin ne rahat hävisivät, mutta eivät riittäneetkään niihin menoihin, joihin piti. Tällaisia menoja ovat tiedetysti vuokra, vastike, lainat, sähkö, ruoka jne.


"Oli kyseinen tuote tai palvelu sitten mikä tahansa, se ylittää psykologisesti sen kynnyksen, jonka jälkeen tuntuu huomattavasti tärkeämmältä saada jotakin nyt kuin vasta huomenna. Kyseisen kynnyksen ylittämisen jälkeen järjellinen harkinta korvautuu välittömän mielihyvän tärkeyden korostamisella."

Valitettavan tutulta kuulostaa kyllä. Täytyy tunnustaa, että itsehillintäni on heikko mitä tulee kivoihin vaatteisiin ja ihaniin sisustusjuttuihin. Jaa ai miksikö tällaisessa anonyymissä blogissa avaudun näin vakavasta asiasta? Kyse on kuitenkin isosta jutusta, joillakin voi olla kyse jopa kokonaisen talouden murskaantumisesta mielihyvää etsiessä. Ei, en viittaa tässä nyt kehenkään tiettyyn ihmiseen tai blogiin. Pohdin asiaa ehkä kuitenkin enempi omalta kohdaltani. Ei, talouteni ei ole murskaantumassa mihinkään enkä ole ongelmissa. Haluan kuitenkin tulevaisuudessa välttää moisen mahdollisuudenkin, joten näitä on hyvä miettiä joskus.


Tarkanmarkan blogissa mainittiin, että kaikki eivät välttämättä edes tiedosta henkilökohtaisia taloudellisia heikkouksiaan. Minä tiedostan ja tunnustan. Saan mielihyvää uusista vaatteista ja tavaroista. Olen yksinkertaisesti vain materialisti, liian mukavuudenhaluinen ja heikko. Ja se ei parane muulla kuin tiukan itsekurin pitämisellä, sekin on opittavissa oleva taito. Itsekuria olisi myös hyvä harjoittaa edes vähän HETI kun tuntee, että onkohan nyt tullut shoppailtua liikaa. Mitä nopeammin kukkaron nyörit saa suppuun ja "ostomanian" kuriin, sen varmimmin välttyy ongelmilta.


Jos omat kulutustavat eivät ole aivan selvillä ja on epävarmuutta siitä, mihin raha palkkapäivänä häviää, yksi vaihtoehto voisi olla budjetin pitäminen. Sillähän näkee suhteellisen helposti, mihin rahat kuukausittain häviävät. Budjetin avulla voi sitten tarkastella rahan kulutusta ja tehdä mahdollisia muutoksia käyttötottumuksiin.

"Ongelma ei välttämättä olekaan siinä, ettei palkka riitä kuukauden menoihin, vaan siinä, että osa palkasta katoaa aina johonkin tiettyyn tai tiettyihin asioihin. Sellaisiin asioihin, jotka eivät suinkaan ole välttämättömiä, vaan joihin kuluttamisesta nyt on vain yksinkertaisesti tullut tapa."


Kuvat: Google kuvahaku, lainatut tekstit: Tarkanmarkan blogi

6 kommenttia:

  1. Tosi hyvä kirjotus! Oon yleensä tosi tarkka mun rahoista, mut nyt lähiaikoina oon tuhlannu ihan järjettömästi. Okei, ne on ollu mun hankintalistalla, eli mitään heräteostoksia ne ei ollu, mut sitäkin hintavampia... Eli nyt eletään kädestä suuhun ainakin heinäkuulle :) Onneks en koskaan oo sortunu mihinkään pikavippeihin, eikä edes opintolainaa oo tarvinnu ottaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon ihan "heitukka" rahankäytön kanssa ja mä oon sentään jo yli kolmekymppinen. Pitäisiköhän vihdoinkin alkaa opettelemaan rahankäyttöä... tai ennemminkin sen käyttämättömyyttä :D Pikavippeihin minäkään en koska, en sitten kirveelläkään. Sellaisen ottaminen on sama kuin antaisi pirulle pikkusormen!

      Poista
  2. Se on hyvä blogi, jota olen jo kauan seuraillut sivusilmällä, en kovin aktiivisesti. Omien kulutustottumusten tiedostaminen ja ymmärtäminen on tärkeä asia. On myös hyvä tietää, mitä eläminen maksaa ja mihin rahat kuluvat. Se ei silti tarkoita sitä, että ihan jokaista euroa pitäisi kytätä tai ettei saisi nautiskella joskus.:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen pidempään tilannut Tarkanmarkan uutiskirjettä. Tämä kirjoitus vain oli kuin mulle tehty. HERÄTYS INANAA! :)

      Poista
  3. Mulle tuo blogi onkin täysin uusi tuttavuus! Todella hyvä, että ihmiset ovat alkaneet miettiä enemmän kulutuskäyttäytymistään! Itsekkin pidän budjettia; vähän sellaista suureellisempaa, en siis kirjaa kaikkia kauppalaskuja sinne, vaan lähinnä sen, että minkä verran voin käyttää palkasta esim ruokaan ja minkä verran laitan säästöön. Ja min todella laitan joka palkasta säästöön ja sitten niillä säästöillä teen isoja hankintoja :) Mielestäni on todella tärkeää, että myös me naiset oppisimme säästämään ja sijoittamaan rahojamme, toki siis laukku+sistustus hankitojen lisäksi ;))

    Ihanaa lauantaita sinne upealle Inanaalle <3 <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuohon mun pitäisi myös pyrkiä! Oppia elämään sen mukaan, miten on rahaa ja varaa. Mutta en mä silti ostamista aio lopettaa, opettelen vaan elämään niin, että rahat riittää niihin pakollisiin menoihin. :)

      Ihunaa lauantaita sinne myös! <3

      Poista

Blogini on muuttanut!

Uusi osoitteeni on http://whiteandfresh.casablogit.fi

Tervetuloa seuraamaan ja kommentoimaan! <3

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...